قصص

قصة الشقة الملعونة الفصل الرابع

قصة الشقة الملعونة الفصل الرابع

 

قصة الشقة الملعونة الفصل الرابع اهلا وسهلا بكم فى مصر للتقنية . كى تستطيع الإلمام الكامل بما حدث فى قصة الشقة الملعونة الفصل الاول   والثالث  برجاء النقر عليهم كى تستطيع متابعة سرد الاحداث كما هى .

 

الفصل الرابع هل هذا بحق !!!

 

( كانت الساعة تشير الواحدة ظهرا وكانت الاجواء هادئة تماما داخل وخارج المستشفى ..

نعم انها هذه المستشفى التى وصلت اليها سيارة الاسعاف .. وسريعا ما نزل العامل كى

يفتح باب السيارة الخلفى وتخرج منه منة .. وبالفعل اخرج العامل منة من داخل السيارة سريعا

وبدأت عائلة منة فى النزول وكان على والدتها ملامح الذهول مما حدث لابنتها الوحيدة ..

وكانت فى اعياء تام الى ان قالت الى الاستاذ صلاح والد منة )

سامية : صلاح شوف بنتنا مالها .. انا مش قادرة اطلع انا هستناكوا هنا جوا العربية يا صلاح ..

صلاح : انتى لسة مفؤتيش ؟؟؟

سامية : لاء انا كويسة بس مش هقدر اطلع يا صلاح ……

صلاح : طيب يا حبيبيتى .. ان شاء الله البنت هتبقى كويسة ان شاء الله ..

( وبالفعل بدأ صلاح بالنزول وكان قد سبقه احمد ووالده ووالدته الى اعلى ودخل صلاح سريعا

الى اعلى حتى وصل اليهم وتنفس ببطئ وقال )

صلاح : ها يا احمد منة فين

احمد : دخلت جوا يا عمى بتعمل اشعة

صلاح : يابنى .. هوة ايه اللى حصل بالظبط ؟؟

احمد : والله منا عارف يا عمى .. اهو كلام مش عارف اصدقه ولا اى كلمة منه عاوزة حتى تدخل مخى .

صلاح: كلام ايه

( ونظر الجميع اللى احمد ( الحاجة انصاف- الحاج على – الاستاذ صلاح)

كلا منهم بتوتر ناحية احمد ال1ى بدأ يسرد كل ما قالته منة له الى ان فتحت انصاف عينها فى سرعة وقالت )

اقرأ ايضاً :  قصة الشقة الملعونة الفصل الخامس

انصاف : اعوذ بالله .. يابنى دة اكيد جن

صلاح : جن ايه يا احاجة بس

( قال الحاج على هامسا فى اذن انصاف )

على : اسكتى يا ولية .. اسكتى

انصاف : هوة انا قلت حاجة

على : مينفعش اللى انتى بتقوليه دة يا انصاف

انصاف : اومال منة يعنى اغمى عليها ليه

( وجاءت الممرضة ناحيتهم وقالت بنظرة غاضبة)

الممرضة : ممكن الصوت يجماعة المرضى مش قادرين يتحملوا صوتكم

 

قصة الشقة الملعونة الفصل الرابع

 

انصاف: ايه البت المسهوكة دى

صلاح : يا حاجة انصاف بس بقى

انصاف : هوة انا قلت حاجة يوووه

( ومشيت انصاف الى كرسى معين ووهبدت جسمها السمين عليه وسكتت تماما الى ان تكلم صلاح وقال )

صلاح : احمد

احمد : ايوة يا عمى ..

صلاح : همة اتأخروا ليه ؟؟

احمد : مش عارف يعمى والله بس الاشاعة بتاخد وقت يعنى ..

صلاح : كل دة ؟؟

احمد : والنبى يا عمى متوترنى انا جسمى سايب اصلا ..

( وسكت صلاح وقال بعد لحظات )

صلاح: ومين سمعك يابنى انت عارف منة دى بالنسبة ليا ايه ..

احمد : عارف يعمى والله ..

( وفى نفس اللحظة خرجت منة من على نقالة يجرها ممرض ووراءها هذا الدكتور الذى امر بنقلها الى المستشفى وقال )

الدكتور : احمد

احمد : ايوة حاضر

( وذهب احمد صلاح سريعا اللى الدكتور الذى قال )

الدكتور : نتيجة الاشاعة بتثبت ان منة مفيهاش اى حاجة !!

احمد : بجد يا دكتور بجد

الدكتور : ايوة ايوة .. كل اللى كان عندها ذى ما تقول شلل مؤقت للغاية مش بيحصل الا نادرا

وبيكون لمدة يومين بالاكثر غالبا .. بس منة ماشاء الله عليها مكملتش ساعتين فيه

اقرأ ايضاً :  قصة الشقة الملعونة الفصل التاسع والاخير

احمد : الحمد لله

صلاح : الحمد لله الف حمد وشكر ليك يارب

الدكتور : وغالبا منة اتعرضت لصدمة عنيفة جدا جدا هية اللى عملتلها كل دة ..

وللاسف مقدرتش تستحمل الى حصل فحصلها الشلل دة ..

احمد : ممكن اطمن عليها يا دكتور ؟؟

الدكتور : اها طبعا اتفضل .. انت ممكن تاخدها معاك كمان لو تحب

( وعندما قال الدكتور هذا الكلام فط احمد سريعا الى داخل الطرقة المؤدية الى حجرة منة ..

لكن حدث شئ غريب وهو قريبا من الحجرة .. احس احمد بمن يجرى خلفه فنظر احمد وراءه بسرعة فلم يجد احد !!

واحس احمد بعد ذلك من يهمس فى اذنه ويقول خليها تبعد عنك .. خليها تبعد عنك … اخذ احمد ينظر

يمين ويسار بلا جدوى ولكن دخل احمد اللى الحجرة غير متردد الى وصل الى الحجرة سريعا فوجد منة

تجلس على السرير وتبكى .. الى قال احمد لها )

احمد : الف حمدلله على سلامتك

( ومسحت منة دموعها وقالت)

منة : الله يسلمك يا احمد

احمد : مالك بتبكى ليه بس ؟؟

منة : احمد فى حاجة فى الشقة يا احمد والله

( وتذكر احمد من كان يهمس فى اذنه والذى احس به يجرى وراءه وانصت الى منة التى اكملت كلامها وقالت )

منة : ايوة يا احمد فى حاجة غريبة .. انا شفت اشباح

احمد : اشباح !!!!

منة : اها والله يا احمد . انا مش مجنونة .. وعارف الغريب فى ايه ؟؟

احمد : ايه ؟؟

منة : ان فى حاجة بتقولى انى لازم ارجع الشقة دى تانى

احمد : انا ممكن ابيعها يا حبيبتى والله

منة : لا يا احمد مش هنبيع الشقة

احمد : اللى انتى عاوزاه انا هعملهولك شوفى انتى عايزة ايه وانا اعملهولك

منة : انا عاوزة اروح شقتنا دلوقتى لازم اعرف فى ايه هناك

اقرأ ايضاً :  قصة الشقة الملعونة الفصل الثامن

( وعندما قالت منة هذا الكلام وقعت مرة واحدة تربيزة محملة بجرائد وادوية وتناثرت محتوياتها على الارض بدوى عنيف ..)

احمد : ايه دة !!

منة : اهو شفت مش بقولك فى حاجة غريبة

احمد : لا لا تلاقى بس القاعدة بتاعتها مش مظبوطة

منة : اها ممكن .. بس قولى هترجعنى امتى الشقة

احمد : يا حبيبتى مش انتى بتقولى انك شفتى فيها اشباح خلاص يبك منها

منة: انا لازم اعرف فى ايه هناك لازم

احمد : اللى انتى عاوزاه يا حبيبتى ….

منة : طيب قوم ادفع الحساب ويلا ننزل انا هقوم معاك ها

احمد : ماشى يا حبيبتى يلا

( وبالفعل قامت منة مع احمد ولاكأنها كانت لديها شلل .. وكانت الحيوية تملؤها … الى ان قال احمد لها )

احمد : ماشاء الله عليكى اكنك مش فيكى حاجة

منة : هوة ايه اللى جبنا هنا اصلا ؟؟؟

احمد : ها ؟؟؟؟؟

( وفى نفس اللحظة تراخى جسد منة مرة اخرى ووقعت من يد احمد على الارض وسط صرخاته مرة اخرى وقال)

احمد الحقونى الحقونى

( الى ان وصلت الممرضة التى نزلت على الارض كى تجس نبض منة ووجدته مالم يصدقه احد …… الى قالت بصورة مأسوية )

الممرضة : ت ت تــــ تعيش انت ……………………….

( وعندما قالت الممرضة هذه الكلمة احس احمد احساس لا يصدقه عقل …

احس انه فى غيبوبة تامة ولا يحس باى شئ ووجد غيوم على عينيه ..

ووالد منة يجرى عليها ووالدته تنتحب ومنظر مأسوى للغاية وصوت يسمعه بطلاقة يقول

( قلتلك ابعد عنها ) الى صرخ احمد وقال

احمد : انت مييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي

يييين منــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــة …..

 

الى هنا انتهى الفصل الرابع . . تحياتى أحمد مجدى

السابق
قصة الشقة الملعونة الفصل الثالث
التالي
قصة الشقة الملعونة الفصل الخامس